torsdag 6. juni 2019

Sommerforberedelse: Søtpotet


Søtpotet inneholder masse flotte næringsstoffer som er perfekte nå i tiden frem mot sommerferie.

Jeg tenker da spesielt på Betakaroten som omdannes til vitamin A i kroppen. Dette kan virke foryngende på huden, og beskytte mot solbrenthet. I tillegg hjelper den huden med å oppnå en fin, gylden farge.

Huden min tåler sol langt bedre når jeg har passet på å ta betakaroten. Jeg er ikke alltid den flinkeste til å smøre meg med solkrem. Når jeg skal ligge og sole meg så smører jeg meg selvfølgelig, men ikke så mye ellers. 
Jeg bruker dagkrem med solfaktor da. Og mineralmakeup som beskytter mot solen. Men huden ellers er jo utsatt. 
I fjor var jeg flink til å ta kosttilskudd med betakaroten, og også spise mat som var rik på dette. Og det var flere ganger hvor jeg kom hjem etter å ha vært uplanlagt mye i solen, og var overasket over ikke å ha blitt brent.  Så med den erfaringen så tar jeg selvfølgelig betakaroten i år også.

Kosttilskuddet jeg tok tidligere, som jeg handlet gjennom Cosmopharma, er ikke å få kjøpt lenger. Så nå prøver jeg meg frem med andre merker.  Jeg har brukt en nå de siste ukene, som jeg er kjempefornøyd med. Mest fordi den smaker så godt. En gummy-versjon. Og nå har jeg bestilt betakaroten gummys fra et annet merke. Jeg kan lage et innlegg om dem når jeg har testet begge. 
Ved begge følger det et abonnement som man fint kan ringe å avslutte så fort man har fått første forsendelse. Da slipper man å få tilsendt nye, dyrere pakker med kosttilskudd som man ikke helt vet om man er fornøyd med enda. 

Men tilbake til Søtpoteten: Den inneholder også noe som heter adiponektin som regulerer blodsukkeret. Veldig greit for dem av oss som kanskje vil ha bort en kilo før vi tar på bikini.
Les mer om hormonet her: https://sml.snl.no/adiponektin 

Tilberedelse av søtpotet (slik jeg liker å spise den):

  • Kutt i strimler, som litt tykke pommes frites.
  • Legg på et stekebrett med bakepapir og gni inn med flytende olivero, eller lignende.
  • strø over salt og pepper.
  • bak midt ovnen på 200 grader i ca 20 min.
Jeg er veldig glad i Maarud sin Holiday-dip, så jeg har ofte det til. 
I dag hev jeg inn litt gresskarkjerner på stekebrettet sammen med poteten, og hadde også litt egendyrket salat til.

Disse strimlene er også et veldig greit tilbehør til f.eks biff.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Etiketter

Sunny Bears VS Tan Bombz

Jeg mottok pakken min med Tan Bombz i går, og har tatt tilskuddet to ganger nå. Så vurderingen min går utelukkende på hvilken som sm...